Statut przedszkola
Załącznik do Uchwały Nr 3/2017/2018
Rady Pedagogicznej z dnia 30 listopada 2017r.
STATUT
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 1
W JANIKOWIE
STAN PRAWNY NA DZIEŃ 30 LISTOPADA 2017R.
Spis treści:
Rozdział 1. |
Postanowienia ogólne |
s.3 |
Rozdział 2. |
Cele i zadania Przedszkola |
s.4 |
Rozdział 3. |
Opieka nad dziećmi |
s.9 |
Rozdział 4. |
Formy współdziałania z rodzicami |
s.12 |
Rozdział 5. |
Organy Przedszkola |
s.14 |
Rozdział 6. |
Organizacja pracy Przedszkola |
s.18 |
Rozdział 7. |
Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu |
s.21 |
Rozdział 8. |
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola |
s.22 |
Rozdział 9. |
Prawa i obowiązki dzieci |
s.24 |
Rozdział 10. |
Prawa i obowiązki rodziców |
s.26 |
Rozdział 11. |
Postanowienia końcowe |
s.28 |
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1
Niniejszy statut został opracowany na podstawie :
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe ( Dz. U .z 2017r.poz.59).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo Oświatowe
(dz. U. z 2017 r. poz.60). - Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. .U. z 2016 r. poz.1943 ze zm.).
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989r. ( Dz. U. z 1991 r. nr 120 poz.526
ze zmianami). - Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” ( Dz. U. Nr 100, poz. 908).
- Inne akty prawne wydane do Ustaw
- 2
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia:
1) Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne nr 1 w Janikowie;
2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. .U. z 2017r. poz.59);
3) ustawie o systemie oświaty - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r.
o systemie oświaty ( Dz.U. z 2016r. poz.1943 z późn.zm.);
4) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Publicznego Nr 1 w Janikowie ;
5) Dyrektorze i Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć organy działające
w Przedszkolu Publicznym nr 1 w Janikowie;
6) wychowankach – należy przez to rozumieć wychowanków Przedszkola Publicznego Nr 1
w Janikowie;
7) oddziale przedszkolnym należy przez to rozumieć wychowanie przedszkolne,
8) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące piecze zastępczą nad dzieckiem;
9) wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece powierzono jeden z oddziałów w Przedszkolu Publicznym Nr 1 w Janikowie;
10) nauczycielach - należy przez to rozumieć pracowników pedagogicznych Przedszkola Publicznego Nr 1 w Janikowie;
11) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Janikowo;
12) organie sprawującemu nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Kujawsko- Pomorskiego Kuratora Oświaty;
13) obsługę finansowo - księgową – należy przez to rozumieć MGZO w Janikowie.
- 3
- Przedszkole używa pieczęci:
1) okrągłej - małej z godłem państwa i napisem w otoku Przedszkole Publiczne Nr 1
w Janikowie,
2) podłużnej z napisem „Przedszkole Publiczne Nr 1, ul. Słoneczna 31 88-160 Janikowo, NIP: 556-23-57-276, Regon 000258678,
- Przedszkole używa innych pieczęci zgodnie z wykazem i wzorami znajdującymi się
w dokumentacji przedszkolnej zgodnie z jednolitym rzeczowym spisem akt . - Wymienione w ust. 1 i 2 pieczęci mogą być używane tylko przez osoby do tego upoważnione.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
- 4
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. - Cel ten będzie realizowany poprzez następujące zadania:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w: fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, możliwości percepcyjnych
i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących
do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, prezentowania wytworów pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz rozwoju dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa
w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie (zgoda rodziców) realizowanych treści wychowawczych
o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące
do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej;
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
18) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
19) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre a co złe;
20) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów
i porażek;
21) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
z dziećmi i dorosłymi;
22) kształtuje postawę otwartości wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość;
23) kształtuje u dzieci poczucie godności własnej osoby i szacunek do godności innych osób;
24) rozwija takie kompetencje jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
25) ukazuje wartość wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
26) wspiera dzieci w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
27) rozbudza ciekawość poznawczą oraz motywację do nauki
28) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
29) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych ;
30) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały
dla innych;
31) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
32) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
33) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej:
34) umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
- a)organizowanie i udział w uroczystościach z okazji świąt państwowych i kościelnych,
- b)eksponowanie i szanowanie symboli narodowych
- c)organizowanie lekcji religii do wyboru przez rodziców,
- d)umożliwienie poznania regionu i jego kultury , wprowadzenia w życie kulturalne wspólnoty lokalnej,
- e)poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej,
- f)wskazywanie dzieciom godnych naśladowania autorytetów z historii i czasów współczesnych,
- g)organizowanie języka mniejszości narodowej , etnicznej.
35) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, jeżeli takie zostaną zakwalifikowane do przedszkola.
- 5
- Cele i zadania Przedszkola realizowane są podczas zajęć grupowych i indywidualnej pracy
z dzieckiem poprzez: właściwą organizację procesu nauczania z dostosowaniem pomocy dydaktycznych, treści, metod i form pracy do możliwości psychofizycznych dzieci;
1) umożliwianie korzystania z opieki psychologiczno- pedagogicznej;
2) organizowanie nauki religii zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) organizację zajęć dodatkowych;
4) organizację zajęć indywidualnych lub w zespołach dla dzieci wymagających pracy wyrównawczej oraz wspieranie dzieci uzdolnionych;
5) stały kontakt z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, prelekcji, konsultacji;
- Prowadzenie przez nauczycieli działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dzieci.
- Sposób realizacji Przedszkola zadań uwzględnia również:
1) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
2) wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole;
3) rodzaje i stopnie niepełnosprawności w przypadku dzieci niepełnosprawnych.
- Dyrektor Przedszkola w szczególności:
1) stwarza warunki do działania w Przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji w szczególności organizacji harcerskich , których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej ;
2) współpracuje z pielęgniarką sprawującą profilaktyczną opiekę zdrowotną nada dziećmi ,
w tym udostępnia imię i numer PESEL dziecka celem właściwej realizacji tej opieki.
- 6
- Świadczenia udzielane w Przedszkolu - w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego - obejmują organizację i prowadzenie zajęć opiekuńczo- wychowawczych wspierających prawidłowy rozwój dziecka, a w szczególności:
1) działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dziecka, zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w przedszkolu i poza nim;
2) działania korekcyjno- kompensacyjne, umożliwiające dziecku osiągnięcie dojrzałości szkolnej;
3) działania przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych oraz środowiskowych konkursach, imprezach artystycznych i okolicznościowych;
4) działania umożliwiające nauczycielom realizację programów własnych koncepcji poszerzających podstawę programową;
5) gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka, usprawniające
i korygujące wady wymowy dziecka , rozwijające zainteresowanie dziecka otaczającym
go światem oraz umożliwiające właściwy rozwój emocjonalny i społeczny.
- Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji określa się w Rocznym Planie Pracy Przedszkola.
- 7
- W ramach posiadanych możliwości Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna organizowana jest przez Zespól do Spraw Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej Przedszkola poprzez:
1) diagnozowanie środowiska dzieci;
2) rozwijanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie
ich zaspokajania;
3) rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i terapii dziecka;
4) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci i nauczycieli;
5) umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
6) udzielanie wsparcia dziecku uzdolnionemu;
7) badanie dojrzałości szkolnej dziecka;
8) podejmowanie czynności mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Zadania z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej realizowane są we współpracy
z rodzicami, poradniami pedagogiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, nauczycielami i innymi współpracownikami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dziecka. - Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej w Przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne. - Za prawidłową organizację pomocy psychologiczno- pedagogicznej na terenie Przedszkola odpowiedzialny jest Dyrektor, który planuje formy, okres oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana w Przedszkolu przez nauczycieli
i specjalistów. - Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest organizowana w formie działań i zajęć specjalistycznych, działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań wychowanków,
w tym uzdolnień, oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozdwajanie ich zainteresowań i uzdolnień, a szczególnie:
1) działań pedagogicznych mający na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych wychowanków oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia;
2) zindywidualizowanej pracy z dzieckiem na zajęciach ogólnych i specjalistycznych zajęciach edukacyjnych;
3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno- kompensacyjnych;
4) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli;
5) działań na rzecz zorganizowania pomocy materialnej wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- Zainteresowania wychowanków oraz uzdolnienia rozpoznawane są w formie wywiadów
z rodzicami, dzieckiem, prowadzenia obserwacji pedagogicznych. Organizowane
w Przedszkolu konkursy, turnieje stanowią formę rozwoju uzdolnień i ich prezentacji. Wychowankowie awansujący do kolejnych etapów są objęci specjalna opieką nauczyciela. - Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze organizuje się dla dzieci odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne , które maja znaczne trudności z zakresu określonych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego . Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli grup.
- Porad dla rodziców udzielają w zależności od potrzeb nauczyciele, logopeda, terapeuta pedagogiczny poprzez godzinny dyżur raz w miesiącu.
- Do zadań logopedy należy:
1) przeprowadzenie wstępnych badań dzieci w celu ustalenia stanu mowy głośnej i cichej, wytypowanie dzieci do logopedy;
2) diagnozowanie (badanie przesiewowe) pod katem wad wymowy;
3) systematyczne prowadzeni ćwiczeń logopedycznych;
4) utrzymanie stałego kontaktu z rodzicami dziecka wymagającego intensywnych ćwiczeń – udzielanie instruktażu;
5) prowadzenie pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
6) udział w pracach Zespołu ds. Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej
7) organizacja i opieka na gabinetem logopedycznym ;
8) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy zgodnie z przepisami.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy:
1) Prowadzenie badań i działań diagnostycznych z dziećmi z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
2) prowadzenie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) podejmowanie działań profilaktycznych , zapobiegającym niepowodzeniom edukacyjnym dzieci we współpracy z rodzicami dzieci;
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej .
- Dzieci przyjęte do przedszkola, podlegające obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola obejmuje się indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
- Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu dziecka, w domu rodzinnym w wyjątkowych sytuacjach mogą być prowadzone w placówce opieki zdrowotnej.
- Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.
- Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.
Rozdział 3
Opieka nad dziećmi
- 8
- Sprawowanie opieki nad dzieckiem w Przedszkolu odbywa się poprzez:
1) poznanie i przestrzeganie przez dzieci zasad bezpieczeństwa na terenie Przedszkola i poza nim z uwzględnieniem elementarnych zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach publicznych;
2) wyrabianie właściwych nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną osobistą i kulturą zachowania na co dzień;
3) poznawanie i przestrzeganie przez dzieci zasad ochrony przyrody i kształtowanie postaw proekologicznych wobec środowiska, w którym żyjemy;
4) wdrażanie do samoobsługi, rozwijanie samodzielności w myśleniu i działaniu, uczenie samokontroli;
5) rozwijanie ekspresji i sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenie ruchowe organizowane na świeżym powietrzu i w pomieszczeniach Przedszkola;
6) umożliwienie dzieciom codziennego wyjścia na świeże powietrze, zgodnie z warunkami
i sposobami realizacji zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
7) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
- 9
- Przy przyprowadzaniu dzieci do Przedszkola stosuje się następujące zasady:
1) rodzice dziecka zobowiązani są do przyprowadzania dziecka w godzinach ustalonych przez Przedszkole;
2) rodzice są zobowiązani wprowadzić dziecko do budynku przedszkolnego, przygotowują dziecko w szatni do pobytu w Przedszkolu, a następnie przekazują je pod opiekę nauczycielowi oddziału lub dyżurującemu, od tego momentu osoba odbierająca dziecko odpowiada za jego bezpieczeństwo;
3) rodzice składają pisemne upoważnienie dotyczące osób wskazanych do odbioru dziecka
z Przedszkola;
4) pracownicy Przedszkola nie ponoszą odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego poza terenem Przedszkola, tj., przed budynkiem, w ogrodzie, w szatni.
- Do Przedszkola przyprowadzane są dzieci zdrowe, bez objawów chorobowych:
1) nie przyjmuje się dzieci z objawami chorobowymi (silny katar, uciążliwy kaszel, ból brzucha, wymioty, podwyższona temperatura lub inne niepokojące objawy);
2) stan zdrowia dziecka przyprowadzanego do Przedszkola nie może zagrażać bezpieczeństwu fizycznemu dziecka oraz innym osobom przebywającym w jego otoczeniu;
3) w przypadku zaobserwowania objawów chorobowych nauczyciel podejmuje kontakt
z rodzicami w celu odebrania dziecka z Przedszkola;
4) powiadomieni Rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby przewlekłe) na pisemny wniosek rodziców mogą być dziecku podawane leki.
- W Przedszkolu nie wykonuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzieleniem pomocy
w nagłych wypadkach. - W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, Przedszkole wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia rodziców.
- Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką lekarza pogotowia i pracownika Przedszkola (nauczyciel lub Dyrektor).
- 10
- Rodzice dziecka są zobowiązani do odbierania dziecka w godzinach ustalonych przez Przedszkole.
- Dopuszcza się możliwość odebrania dziecka przez rodzeństwo upoważnione na piśmie, które maja zdolność do czynności prawnych (w myśl Kodeksu Cywilnego) osoby powyżej 13 lat.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę upoważnioną przez rodziców zapewniającą mu pełne bezpieczeństwo.
- Dziecko może być odbierane z Przedszkola przez rodziców lub inną upoważnioną przez nich osobę od nauczyciela oddziału lub nauczyciela dyżurującego.
- W przypadku zamiaru odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko zobowiązane są do poinformowania o nim nauczyciela.
- Jeśli rodzice zdecydują, aby dziecko przyprowadzała i odbierała z Przedszkola inna upoważniona przez nich osoba zapewniająca mu pełne bezpieczeństwo, zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia woli w tym zakresie, zawierającego m.in. dane osoby upoważnionej. Oświadczenie może zostać zmienione lub odwołane w każdym czasie.
- W przypadkach szczególnie uzasadnionych osoba, o których mowa w ust.5, może zostać zobowiązana do potwierdzenia zgodności danych z dokumentem tożsamości.
- Nauczyciel lub inny pracownik Przedszkola przekazujący dziecko osobie upoważnionej, zobowiązany jest do przestrzegania zapisów zawartych w upoważnieniu.
- 11
- W sytuacji, gdy dziecko nie zostało odebrane z Przedszkola w wyznaczonym czasie, nauczyciel podejmuje następujące działania:
1) kontaktuje się telefonicznie z rodzicami dziecka;
2) w przypadku braku kontaktu telefonicznego z rodzicami przez okres jednej godziny oczekuje z dzieckiem na rodziców lub upoważnioną do odbioru dziecka osobę;
3) jeżeli w tym czasie rodzice lub upoważniona do odbioru dziecka osoba nie zgłoszą się
po dziecko, nauczyciel powiadamia Policję.
- Dziecko nie wydaje się rodzicom lub upoważnionej osobie, pozostającej pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego.
- Przedszkole ma prawo odmówić rodzicowi, wobec którego sąd wydał orzeczenie
o ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej, odebranie dziecka z Przedszkola.
- 12
Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo poprzez:
1) umieszczenie planów ewakuacji Przedszkola w widocznym miejscu, w sposób zapewniający łatwy do nich dostęp oraz ogrodzenie terenu Przedszkola;
2) oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
3) przeprowadzanie prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych w pomieszczeniach Przedszkola pod nieobecność dzieci w tychże pomieszczeniach;
4) zapewnienie na terenie Przedszkola właściwego oświetlenia, równą nawierzchnię dróg i przejść oraz instalacji do odprowadzania ścieków i wody deszczowej, zakrycie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień odpowiednimi pokrywami lub trwałe zabezpieczenie w inny sposób;
5) oczyszczanie w okresie zimowym przejść na terenie Przedszkola ze śniegu i lodu;
6) utrzymywanie urządzeń higieniczno-sanitarnych w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej;
7) zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola właściwego oświetlenia, wentylacji i ogrzewania;
8) dostosowanie sprzętu, z którego korzystają dzieci do wymagań ergonomii;
9) utrzymywanie kuchni i stołówki w czystości, a ich wyposażenie we właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie;
10) zabezpieczenie przed swobodnym dostępem do pomieszczeń kuchni i pomieszczeń gospodarczych;
11) wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich;
12) wietrzenie pomieszczeń w czasie przerwy w zajęciach przeprowadzanych z dziećmi,
a w razie potrzeby także w czasie zajęć;
13) zapewnienie opieki podczas zajęć prowadzonych przez Przedszkole;
14) zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola temperatury, co najmniej 18°;
15) wyposażenie Przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz
z instrukcją o zasadach jej udzielania;
16) zapewnienie dzieciom odpowiedniej liczby nauczycieli oraz właściwego sposobu zorganizowania im opieki podczas wyjść poza teren Przedszkola ( jeden opiekun na 15 dzieci), z zastrzeżeniem niedopuszczalnego realizowania wycieczek podczas burz, śnieżyc
i gołoledzi, wycieczek (1 opiekun na 10 dzieci);
17) zapewnienie opieki dziecku uległemu wypadkowi, sprowadzenia fachowej pomocy medycznej oraz udzielania pierwszej pomocy;
18) respektowanie bezwzględnego zakazu podawania leków dziecku na terenie Przedszkola bez obecności rodzica;
19) przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
20) prowadzenie przez nauczycieli zajęć z wychowania komunikacyjnego;
21) kontroli obiektów budowlanych należących do Przedszkola pod katem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów ( kontroli dokonuje Dyrektor Przedszkola co najmniej raz w roku);
22) przestrzeganie liczebności grup;
23) za zgodą rodziców ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Rozdział 4
Formy współdziałania z rodzicami
- 13
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki
- Przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
1) konsultacje pedagogiczne - w miarę bieżących potrzeb;
2) zebranie organizacyjne w miesiącu wrześniu . Dyrektor zapoznaje rodziców ze statutem, programem przedszkola, a nauczyciel z zestawem programów wychowania przedszkolnego do konkretnego oddziału;
3) w miesiącu listopadzie rodziców zapoznaje się z wynikami wstępnej obserwacji i diagnozy wstępnej w formie ustnej;
4) w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne uzyskują pisemna informację gotowości szkolnej dziecka i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę;
5) dni otwarte – w czasie rekrutacji do Przedszkola;
6) pogadanki w zakresie zagadnień interesujących rodziców, rozwiązywania problemów wychowawczych;
7) kontakty indywidualne;
8) zajęcia otwarte dla rodziców minimum 2 razy w roku
9) spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości przedszkolnych;
10) wycieczki, festyny;
11) spotkania adaptacyjne w miesiącu sierpniu;
12) kącik dla rodziców;
13) kontakty internetowe z wykorzystaniem powszechnie dostępnych komunikatorów.
- Rodzice mają możliwość otrzymania informacji o dziecku w godzinach pracy Przedszkola
w sposób bezpośredni lub telefoniczny oraz podczas spotkań z nauczycielami oddziału.
- 14
Zakres zadań Przedszkola związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje:
1) uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
2) rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
3) zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod
i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
4) ustalenie w uzgodnieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
5) udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
6) zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
7) przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
8) opracowanie harmonogramu całorocznych spotkań nauczycieli oddziału w porozumieniu
z rodzicami;
9) angażowanie rodziców w działalność Przedszkola.
Rozdział 5
Organy Przedszkola
- 15
Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
- 16
- Kompetencje Dyrektora Przedszkola obejmują w szczególności:
1) stwarzanie warunków do działania w przedszkolu wolontariuszy , stowarzyszeń i innych organizacji w szczególności organizacji harcerskich , których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzana i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej opiekuńczej i innowacyjnej Przedszkola;
2) kierowanie działalnością Przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz;
3) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków zgodnych z celami statutowymi Przedszkola, w tym:
- a)organizowanie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
- b)udzielanie zezwolenia na spełnianie rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, w trybie odrębnych przepisów;
5) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców podjętych w ramach
ich kompetencji stanowiących;
6) dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Przedszkola;
7) organizowanie administracyjnej, w tym finansowe i gospodarczej obsługi Przedszkola;
8) współdziałanie ze szkołami oraz zakładami kształcenia nauczycieli przy organizacji praktyk pedagogicznych odbywanych w Przedszkolu;
9) organizowanie i przeprowadzanie rekrutacji dzieci do Przedszkola;
10) dokonywanie w drodze decyzji administracyjnej skreślenia wychowanka z listy wychowanków Przedszkola w przypadkach określonych w § 44 ust.1 niniejszego Statutu;
11) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola zgodnie
z odrębnymi przepisami;
12) przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i pozostałym pracownikom Przedszkola;
13) występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
14) dokonywanie oceny pracy nauczyciela;
15) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
16) stwarza warunki do realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
17) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- Dyrektor Przedszkola:
1) w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców;
2) stwarza warunki bezpiecznego pobytu dzieciom oraz pracownikom Przedszkola;
3) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie podnoszenia jakości pracy Przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
4) przedstawia Padzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola;
5) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno- archiwalnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku nieobecności Dyrektora Przedszkola zastępuje go nauczyciel Przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
- 17
- W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu. - Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu
po zaopiniowaniu ich projektów przez Rade Rodziców
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego w Przedszkolu;
4) przygotowanie projektu nowego statutu albo projektu zmian statutu i uchwalanie projektu;
5) wystąpienie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora Przedszkola;
6) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Przedszkola;
7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dzieci z listy wychowanków Przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Przedszkola (arkusz organizacji Przedszkola na dany rok szkolny),
2) projekt planu finansowego Przedszkola;
3) wnioski Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych, dydaktycznych
i opiekuńczych;
5) dopuszczenie do użytku w Przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności
co najmniej połowy liczby jej członków.
- Tryb podejmowania uchwał odbywa się w drodze głosowania jawnego lub tajnego, jeżeli dotyczy spraw osobowych.
- Osoby biorące udział w zebraniach Rady Pedagogicznej zobowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- 18
Strukturę Rady Pedagogicznej, jej zadania, procedurę przygotowywania i uchwalania decyzji oraz stanowisk przez Radę Pedagogiczną, ramowy plan zebrań, ramowy porządek zebrania oraz sposób protokołowania zebrań określa Regulamin Rady Pedagogicznej.
- 19
- W Przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków.
- Rada Rodziców jest kolegialnym organem Przedszkola .
- Rada Rodziców reprezentuje ogól rodziców.
- Członkowie Rady Rodziców wybierani są co roku podczas zebrań oddziałów, po jednym przedstawicielu rad oddziałowych.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po trzech przedstawicieli każdego oddziału przedszkolnego.
- W wyborach, o których mowa w ust.3 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- Rada Rodziców wykonuje swoje zadania zgodnie z uchwalonym przez siebie Regulaminem Rady Rodziców. Regulamin określa strukturę i tryb pracy Rady, tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz ich przedstawicieli do Rady Rodziców.
- Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu.
- 20
- Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
1) uchwalenie regulaminu swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem;
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola,
3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach.
- 21
- Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Przedszkola.
- W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Rada Rodziców gromadzi fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. - Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa Regulamin.
- 22
- Organy Przedszkola mają prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
- Organy Przedszkola są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji celów i zadań Przedszkola.
- Współdziałanie organów Przedszkola obywa się według następujących zasad:
1) zasady pozytywnej motywacji;
2) zasady partnerstwa;
3) zasady wielostronnego przepływu informacji;
4) zasady aktywnej i systematycznej współpracy;
5) zasady rozwiązywania sporów w drodze mediacji.
- Koordynatorem współdziałania organów jest Dyrektor Przedszkola.
- Współdziałanie organów Przedszkola obejmuje w szczególności:
1) zapewnienie możliwości wykonywania kompetencji określonych w przepisach prawa
i w statucie Przedszkola poprzez:
- a)udzielanie pomocy organizacyjnej i obsługi administracyjnej;
- b)organizację zebrań przedstawicieli organów Przedszkola;
- c)możliwość występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw Przedszkola;
- d)rozpatrywanie wniosków i opinii na zebraniach organów;
2) opiniowanie lub uzgadnianie podejmowanych działań w przypadkach określonych przepisami prawa, niniejszym Statutem i regulaminami poszczególnych organów;
3) bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych
i planowanych działaniach poprzez:
- a)uczestnictwo przedstawicieli organu w zebraniach innych organów;
- b)kontakty indywidualne przewodniczących organów.
- Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów Przedszkola ustala Dyrektor Przedszkola.
- 23
- Organy między sobą ustalają formy rozstrzygania sporów poprzez:
1) dopuszczenie możliwości powołania komisji, w której skład wchodzi mediator zaakceptowany przez strony sporu;
2) komisja, o której mowa po zapoznaniu się z istota sprawy ma prawo do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad;
3) rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron sporu;
4) w przypadku wyczerpania możliwości rozwiązania sporu na terenie przedszkola każda ze stron ma prawo odwołać się do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od właściwości rzeczowej przedmiotu sporu.
Rozdział 6
Organizacja pracy Przedszkola
- 24
- Liczba dzieci w oddziale Przedszkola wynosi nie więcej niż 25. Oddział Przedszkola obejmuje dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
- Przedszkole może być jedno - lub wielodziałowe. W uzasadnionych przypadkach poszczególne oddziały, nie więcej niż 6 oddziałów mogą być zlokalizowane w różnych lokalach położonych na terenie danej miejscowości, jeżeli organ prowadzący Przedszkole zapewni Dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.
- Liczba miejsc organizacyjnych w Przedszkolu nie może przekroczyć 190.
- Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3-6 lat, w szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor Przedszkola może przyjąć do Przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do Przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno - pedagogicznej, określającego ich poziom rozwoju i stan zdrowia.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
- Przedszkole prowadzi obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne dzieci 6 - letnich.
- Przedszkole jest placówką 8 - oddziałową.
- Liczba oddziałów zbliżonych wiekowo w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych może ulec zmianie.
- Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do Przedszkola określa ustawa. Termin
i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do Przedszkola określa corocznie organ prowadzący. - W przypadku niewykorzystania wszystkich miejsc w Przedszkolu, dzieci mogą być przyjmowane w ciągu roku szkolnego
- Dzienny czas pracy Przedszkola ustala organ prowadzący. Przedszkole jest czynne
od poniedziałku do piątku od 630 do 1600 . - Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i dopuszczonych do użytku przez Dyrektora programów wychowania przedszkolnego.
- Czas prowadzonych zajęć w Przedszkolu powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym ze czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć z religii, zajęć z języka obcego i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5- 6 lat – około 30 minut.
3) Godzina zajęć nauczania i wychowania w Przedszkolu trwa 60 minut z zastrzeżeniem wyjątków prowadzenia zajęć dodatkowych i specjalistycznych.
- Do realizacji zadań statutowych Przedszkole posiada:
1) 8 sal zabaw;
2) plac zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw i ćwiczeń rekreacyjnych
3) gabinet logopedyczny;
4) szatnie dla dzieci;
5) hol;
6) pomieszczenia kuchenne, administracyjne i gospodarcze.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.
- 25
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku.
- Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się z dniem 01 września, a kończy 31 sierpnia . Przedszkole pełni dyżur w miesiącu lipcu i sierpniu.
- Przedszkole pełni dyżur (przerwa wiosenna, zimowa, świąteczna) przy minimalnej liczbie dzieci 5.
- Podczas wakacji nie odbywają się żadne zajęcia dodatkowe ze specjalistami.
- Na okres przerwy wakacyjnej ( lipiec, sierpień) dzieci mogą być zgłaszane przez rodziców do dnia 31 maja każdego roku. Na okres dyżuru wakacyjnego z rodzicami sporządzana jest odrębna umowa cywilno-prawna.
- Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanym w nim zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców danego oddziału.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej wychowawczej i opiekuńczej jest wskazane aby ten sam nauczyciel opiekował się danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
- W Przedszkolu organizuje się zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
1) Przedszkole zobowiązane jest zapewnić zajęcia dodatkowe dzieciom odbywającym roczne przygotowanie przedszkolne: z rytmiki, języka obcego nowożytnego wynikających
z podstawy programowej;
2) Za organizację zajęć dodatkowych odpowiada Dyrektor Przedszkola.
3) Propozycję zajęć dodatkowych przedstawia Dyrektor ogółu rodzicom na początku roku szkolnego.
4) Ilość i czas organizowanych zajęć dodatkowych nie może zakłócać czasu realizacji podstawy programowej.
5) Osoby prowadzące zajęcia dodatkowe ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci.
6) Dokumentowanie zajęć w Przedszkolu regulują odrębne przepisy.
- Przedszkole na życzenie rodziców organizuje naukę religii. Nauka religii odbywa
się w Przedszkolu w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych dla dzieci 5-6 letnich. - W przypadku nieuczęszczania dziecka na zjecie religii, ma ono zapewnioną opiekę
z nauczycielem wychowania przedszkolnego.
- 26
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez Dyrektora Przedszkola.
- W arkuszu organizacji Przedszkola zamieszcza się w szczególności :
1) liczbę i czas pracy oddziałów;
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
3) liczbę nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze wraz
z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach;
4) liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli, a także liczbę etatów przeliczeniowych tych nauczycieli;
5) ogólna liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Przedszkole , w tym liczbę godzin zajęć prowadzonych przez nauczycieli.
- Dyrektor Przedszkola przekazuje arkusz organizacyjny zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu Przedszkole.
- Opinia zakładowych organizacji związkowych jest wydawana w terminie do 10 dni od dnia otrzymania arkusza organizacji Przedszkola nie później niż do dnia 10 kwietnia danego roku.
- Organ prowadzący Przedszkole po uzyskaniu opinii organu sprawującemu nadzór pedagogiczny zatwierdza arkusz organizacji Przedszkola w terminie do 29 maja danego roku.
- Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny, o którym mowa w ust. 5 jest wydawana w terminie 10 dni od dnia otrzymania arkusza organizacji Przedszkola do dnia 20 maja.
- W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Przedszkola
do dnia 30 września:
1) opinie, o których mowa w ust.3i5 są wydawane w terminie 4 dni od dnia otrzymania zmian;
2) organ prowadzący przedszkole zatwierdza zmiany nie później niż w terminie 7 dni
od dnia ich otrzymania;
- W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Przedszkola
po dniu 30 września organ prowadzący przedszkole zatwierdza te zmiany w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania
- 27
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności, a także oczekiwań rodziców. - Ramowy rozkład dnia zawiera:
1) godziny pracy Przedszkola;
2) godziny pracy poszczególnych oddziałów;
3) godziny posiłków;
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają dla swojego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Rozkład dnia oddziału uwzględnia:
1) propozycje czasowe między formami proponowanymi przez nauczyciela, swobodną zabawą dziecka;
2) potrzebę odpoczynku w zależności od wieku dziecka;
3) potrzebę codziennego przebywania na powietrzu w zależności od pogody;
4) godziny posiłków
- Świadczenia udzielane w przedszkolu w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, o której mowa w odrębnych przepisach, realizowane są bezpłatnie
w wymiarze 5 godzin dziennie, w godzinach 08.00 - 13.00, na zasadach określonych w statucie Przedszkola. - Świadczenia udzielane w Przedszkolu w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego podlegają opłacie w wysokości określonej
w ustawie o systemie oświaty.
- 28
- Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych dla potrzeb uczelni kształcenia nauczycieli lub innej instytucji naukowej. Szczegółowe zasady organizowania praktyk określają odrębne przepisy.
- 29
- Dyrektor Przedszkola może powołać na czas określony lub nieokreślony Zespól nauczycieli, o których mowa w art.111 pkt.5 ustawy.
- Pracą zespołu kieruje powołany przez Dyrektora przedszkola przewodniczący
na wniosek tego zespołu. - Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji na dany rok szkolny. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania rady pedagogicznej .
Rozdział 7
Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu
- 30
- Zasady odpłatności rodziców za pobyt dziecka w Przedszkolu i korzystanie z wyżywienia reguluje Uchwała Rady Gminy, którą podaje się do wiadomości rodzicom.
- W Przedszkolu zapewnia się bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze
5 godzin. - Opłata za godzinę przekraczającą wymiar 5 godzin wynosi 1 zł.
- Warunki korzystania z wyżywienia w Przedszkolu, w tym wysokość opłat za posiłki ustala Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
- W Przedszkolu dziecko może korzystać z 2 lub 3 posiłków.
- Czas pobytu dziecka w Przedszkolu określają rodzice w zawartej Umowie cywilno - prawnej
z Dyrektorem. - Przedszkole na wniosek rodziców współdziała z MGOPS w Janikowie w sprawach dofinansowania opłat za posiłki dla rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.
- 31
- Opłata za wyżywienie i liczbę godzin płatnych zajęć wnosi się do 29-go dnia każdego miesiąca, forma uiszczania opłat zawarta jest w umowie cywilno- prawnej.
- Nieterminowe uiszczanie opłat powoduje naliczanie ustawowych odsetek zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Za dni nieobecności dziecka w Przedszkolu przysługuje odpis ( zwrot) stawki żywieniowej. Osobą odpowiedzialną za wyliczenie dni i płatnych godzin , za ustalenie wysokości kwoty
do odpisu jest sekretarz.. Odpisu dokonuje się w miesiącu następnym. - Rezygnację z Przedszkola lub korzystania z posiłków rodzice składają na piśmie
u Dyrektora Przedszkola do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego następuje rezygnacja.
.
Rozdział 8
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
- 32
- W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, pomocniczych, (administracyjnych) i obsługi.
- Wszyscy pracownicy wypełniają obowiązki wynikające z art.100 Kodeksu pracy.
- Nauczyciele obowiązani są realizować zadania wynikające z ustawy prawo oświatowe i ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela.
- Podstawowe obowiązki dla pracowników samorządowych określa ustawa o pracownikach samorządowych.
- Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz administracyjno-obsługowych określa Dyrektor Przedszkola w zakresach czynności.
- 33
- W Przedszkolu tworzy się następujące stanowiska urzędnicze i pomocnicze
(administracyjne):
1) sekretarz
- W Przedszkolu tworzy się następujące stanowiska obsługi:
1) woźna;
2) kucharz;
3) pomoc kuchenna;
4) pomoc nauczyciela.
- W Przedszkolu można za zgodą organu prowadzącego można tworzyć inne stanowiska zgodne z ustawą o pracownikach samorządowych .
- Stanowiska, o których mowa w ust.1 i 2 ustala się na dany rok szkolny w arkuszu organizacyjnym.
- Do zadań pracowników, o których mowa w ust.1 należy w szczególności:
1) obsługa kancelaryjno- biurowa Przedszkola;
2) prowadzenie dokumentacji wynikającej z odrębnych przepisów;
3) przestrzeganie statutu Przedszkola i innych obowiązujących w Przedszkolu aktów prawnych , w tym regulaminów i zarządzeń Dyrektora.
- Do zadań pracowników, o których mowa w ust. 2 należy w szczególności:
1) zapewnienie sprawnego działania Przedszkola;
2) przestrzeganie przepisów Bhp;
3) utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości;
4) przestrzeganie zarządzeń i poleceń Dyrektora.
- 34
- Nauczyciele poza obowiązkami wynikającymi z przepisów o których mowa w ust. 3
są zobowiązani w szczególności:
1) systematycznie i rzetelnie przygotowywać się do prowadzenia przedmiotów i innych zajęć, realizować je zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć oraz zasadami współczesnej metodyki nauczania i dydaktyki;
2) kształtować na wszystkich zajęciach sprawność umysłową , dociekliwość poznawcza, krytycyzm, otwartość i elastyczność mylenia wynikające ze wzbogacania wiedzy, umiejętności, kompetencji i poglądów na współczesny świat;
3) oddziaływać wychowawczo poprzez osobisty przykład , różnicowanie działań w toku zajęć dydaktycznych umożliwiających rozwój zarówno dzieci zdolnych jak i mających trudności w nauce, zaspokajać ich potrzeby edukacyjne i psychiczne;
4) ukazywać związki pomiędzy poszczególnymi zajęciami edukacyjnymi , uogólniać wiedze zgodnie z prawami rozwoju świata przyrodniczego i społecznego;
5) rozwijać u dzieci wizję świata , ukazywać możliwości , perspektywy i konieczność poste społecznego;
6) akcentować na zajęciach edukacyjnych wartości humanistyczne, moralne i estetyczne , przyswajanie których umożliwia świadomy wybór celów i dróg życiowych, wskazywać na społeczną użyteczność przekazywanej wiedzy dla dobra człowieka;
7) wyrabiać umiejętności i nawyki korzystania z ogólnodostępnych środków informacji;
8) wdrażać działania innowacyjne i nowatorskie;
9) systematycznie kontrolować miejsce prowadzenia zajęć pod katem bezpieczeństwa i higieny pracy;
10) uczestniczyć w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanego przez Dyrektora;
11) przestrzegać statutu Przedszkola,
12) zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie.
- 35
- Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
- Pracownik jest obowiązany w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie;
5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
- Pracownicy niebędący nauczycielami mają również obowiązek dbania o bezpieczeństwo dzieci na terenie Przedszkola.
Rozdział 9
Prawa i obowiązki dzieci
- 36
- Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka, w szczególności do:
1) życzliwego i podmiotowego traktowania;
2) zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;
3) przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu;
4) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
5) wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
6) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
7) badania i eksperymentowania;
8) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);
9) rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;
10) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
11) wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania;
12) nagradzania wysiłku;
13) formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, (na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź);
14) ciągłej opieki ze strony nauczyciela;
15) współpracy nauczyciel – dziecko opartej się na poszanowaniu godności osobistej dziecka;
16) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
17) nauki regulowania własnych potrzeb;
18) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
19) spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
20) możliwości spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, tzw. edukacji domowej, zgodnie z przepisami ustawy.
- Do obowiązków dziecka należy:
1) przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie;
2) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia;
3) przestrzegania higieny osobistej;
4) poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
5) pełnienie dyżurów;
6) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich możliwości.
- W przypadku naruszenia praw dziecka przez Przedszkole rodzic ma prawo wniesienia skargi do wychowawcy oddziału lub Dyrektora Przedszkola według określonej procedury:
1) skargi przyjmuje i rozpatruje Dyrektor Przedszkola;
2) odpowiedź udzielana jest pisemnie do 7 dni w formie pisemnej;
3) w przypadku niezadowalającego rozpatrzenia skargi rodzic ma prawo ponownego jej skierowania do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- 37
- Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków
w przypadku:
1) niedostosowania dziecka do grupy (np. silna agresja) zagrażającego zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci i braku możliwości udzielania pomocy w ramach środków, jakimi dysponuje Przedszkole; przy czym decyzja ta podejmowana jest w porozumieniu z psychologiem sprawującym opiekę nad dziećmi;
2) braku możliwości określenia form pomocy i opieki dziecku wynikającego z odmowy podjęcia współpracy ze specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej;
3) systematycznego zalegania z odpłatnością za Przedszkole;
4) nieobecności trwającej miesiąc i niezgłoszenia tego faktu do przedszkola;
5) rezygnacja rodzica z usług Przedszkola;
6) niezgłoszenia się dziecka w okresie dwóch tygodni po rozpoczęciu roku szkolnego.
- Skreśleniu z listy wychowanków nie podlegają dzieci realizujące w Przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Przedszkola.
- Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.
Rozdział 10
Prawa i obowiązki rodziców
- 38
Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola mają prawo do:
1) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola, a zwłaszcza sposobu realizacji zadań wynikających z przepisów oświatowych;
2) znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
4) wyrażania opinii o planowanych innowacjach pedagogicznych w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz planowanych eksperymentach pedagogicznych;
5) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami;
6) wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu o tradycje środowiska
i regionu;
7) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych ,imprez, zajęć wychowawczo - dydaktycznych, itp.;
8) zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem,
9) aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola;
10) dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej przedszkola;
11) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu prowadzonych zajęć nadobowiązkowych;
12) wybierania swojej reprezentacji w formie Rady Rodziców;
13) udziału w zajęciach otwartych organizowanych w Przedszkolu;
14) wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej;
15) udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, wyjść do kina, teatru i innych.
- Rodzice mają obowiązek:
1) regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;
2) współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych rodziny i przedszkola;
3) przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych - jedzenie, higiena, toaleta;
4) niezwłocznie poinformować Przedszkole o przyczynie nieobecności dziecka w
przedszkolu, a szczególnie o zaistniałej chorobie;
5) informować dyrektora oraz nauczycieli wychowawców przedszkola o problemach zdrowotnych swojego dziecka;
6) odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola;
7) informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do przedszkola;
8) zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu;
9) znać i przestrzegać postanowień statutowych;
10) przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków;
11) interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka;
12) kontynuować zalecone ćwiczenia terapeutyczne;
13) zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);
14) uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
15) bezzwłocznie zgłaszać nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
16) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń;
17) informować telefonicznie lub osobiście dyrektora przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka
18) zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie;
- 39
Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
1) przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu;
2) przyprowadzanie do Przedszkola dziecka bez objawów chorobowych;
3) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola w godzinach ustalonych przez Przedszkole;
4) terminowe uiszczanie odpłatności za korzystanie z usług Przedszkola.
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
- 40
- Projektowanie nowego statutu odbywa się w przypadku:
1) licznych zmian lub zmian, które naruszyłyby spójność statutu;
2) gdy statut był wielokrotnie nowelizowany.
- Projektowanie zmiany statutu dokonuje się w przypadku:
1) zmian zachodzących w przepisach prawa powszechnego lub lokalnego;
2) potrzeby nowych rozwiązań organizacyjnych lub usprawnienia funkcjonowania społeczności przedszkolnej;
3) ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań przez określony organ Przedszkola;
4) zalecenia organów kontrolnych;
5) innych potrzeb (zmiana nazwy, nadanie imienia).
- Rada Pedagogiczna zobowiązuje Dyrektora Przedszkola do opracowania i opublikowania ujednoliconego tekstu statutu.
- Dyrektor Przedszkola opracowuje tekst ujednolicony raz w roku szkolnym, z początkiem kolejnego roku szkolnego jednak nie później niż do końca września.
- Tekst ujednolicony statutu wprowadza się zarządzeniem dyrektora Przedszkola.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt.
- Przedszkole jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dyrektora, nauczycieli, specjalistów, pracowników administracji i obsługi, rodziców oraz dzieci.
- Statut Przedszkola dostępny jest w wersji papierowej w gabinecie sekretarza i na stronie internetowej Przedszkola.
- Statut Przedszkola Publicznego Nr 1 został uchwalony uchwałą nr 3/2017/2018 Rady Pedagogicznej dnia 30.11.2017r.
Zapoznałam się:
Lp. |
Imię i nazwisko |
Podpis |
1. |
Mirosława Barełkowska |
Urlop dla poratowania zdrowia |
2. |
Agnieszka Dulska |
Urlop wychowawczy |
3. |
Sylwia Gotowała |
|
4. |
Ewelina Lewandowska |
|
5. |
Bożena Łukomska |
|
6. |
Gabriela Maciejewska |
|
7. |
Elżbieta Kąkolewska |
|
8. |
Anna Piskorowska |
|
9. |
Maria Przychocka |
Urlop dla poratowania zdrowia |
10. |
Arleta Rąpała |
|
11. |
Anna Rugowska |
|
12. |
Anna Trojanowska |
Urlop bezpłatny |
13. |
Honorata Tuszyńska |
|
14. |
Magdalena Śmigielska |
Urlop macierzyński |
15. |
Marta Zwierzyńska |
|
16. |
|
|
17. |
Magdalena Malinowska |
|
18. |
Alina Krokos |
|
19. |
Aleksandra Jakubczyk |
|
20. |
Anna Bosak |
|
21. |
Mariola Czerwonko |
|
22. |
Ewa Stawicka |
|
23. |
Justyna Nowak |
|
24. |
Marta Wiśniewska |
|
25. |
Mirosława Walczak |
|
Magdalena Malinowska |