„Sprawna główka”
PROGRAM WŁASNY Z WYKORZYSTANIEM TABLICY INTERAKTYWNEJ,
PROGRAMÓW MULTIMEDIALNYCH WSPIERAJĄCY WSZECHSTRONNY ROZWÓJ DZIECKA .
(możliwy do realizacji podczas nauczania zdalnego)
Tytuł programu
„SPRAWNA GŁÓWKA”
„Sprawna główka” to program, który opiera się na wspomaganiu nauki przez praktyczne ćwiczenia z zastosowaniem programów edukacyjnych, laptopa, tablicy multimedialnej, filmików, pokazu , zdjęć, które można zaprezentować w ciekawy interesujący sposób dla dziecka.
Celem programu jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w procesie nauczania- uczenia się co umożliwi odkrywanie własnych możliwości i gromadzenie doświadczeń. Opiera się na łączeniu nauki, zabawy oraz działaniu za pomocą konkretów oraz ćwiczeń praktycznych.
Środki dydaktyczne:
Programy multimedialne, programy edukacyjne, filmiki edukacyjne, pokazy filmików z wydawnictwa MAC, dostęp do stron internetowych, gier edukacyjnych
Zakres działań:
- rozwijanie umiejętności matematycznych: kształty i figury geometryczne, położenie przedmiotów- orientacja przestrzenna, strona lewa i prawa, klasyfikowanie przedmiotów w zależności od koloru, kształtu, wielkości, długości, szerokości, wysokości, kształtowanie umiejętności przeliczania.
- rozwijanie umiejętności muzycznych: słuchanie różnego rodzaju muzyki, śpiewanie poznanych piosenek, uczestniczenie w zabawach rytmicznych, muzycznych, poznanie różnych instrumentów muzycznych zapoznane z ich wyglądem dźwiękiem, oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci.
- zapoznanie z otaczającą przyrodą: dostarczenie podstawowych wiadomości o zwierzętach, owadach, ptakach, roślinnością, kwiatami, drzewach, zapoznanie
z różnymi zjawiskami przyrody.
- zapoznanie z otaczającym światem: zawodami rodziców- filmiki edukacyjne, zapoznanie ze sportem, środkami komunikacji, pojazdami, miejscami które warto zobaczyć zwierzęta w zoo, kino, teatr, zasady bezpieczeństwa, ruchu drogowego, zapoznanie z zawodem policjanta, strażaka.
- rozwijanie zainteresowań muzycznych i rytmicznych po przez pokazy prostych ruchów tanecznych, zabaw rytmicznych z użyciem instrumentów.
Forma pracy:
-Grupowa
-Praktycznego działania
Metody pracy:
- pokaz programów edukacyjnych z wykorzystaniem programów MAC
- wykonie zadań z zastosowaniem tablicy multimedialnej
- dostęp do stron internetowych
- pokaz filmików edukacyjnych, muzycznych, przyrodniczych
- pokaz zdjęć zwierząt, przyrody, zawodów itp.
- wykorzystanie programów
Realizacja programu:
Program będzie realizowany od września do czerwca w ciągu roku szkolnego 2020/2021. Zajęcia będą odbywały raz w tygodniu i w zależności od potrzeb
z użyciem wymienionych programów edukacyjnych, laptopa lub tablicy multimedialnej. Może być również realizowany w ramach zdalnego nauczania.
Programy multimedialne:
„Wesołe przedszkole Bolka i Lolka”– to oryginalny, edukacyjny program dla dzieci w wieku przedszkolnym. Mały użytkownik bawiąc się, jednocześnie poznaje literki, cyferki, figury geometryczne i liczby, ćwiczy pamięć i spostrzegawczość, a także rozwiązuje proste zadania matematyczne.
„Wesołe przedszkole Reksia”– to kolejny tytuł z serii edukacji przedszkolnej dla najmłodszych dzieci. Program opracowany został według założeń dydaktycznych wychowania przedszkolnego. Zawiera siedem interesujących zabaw (Mówiące kolorowani, Znikające zabawki, Kolejka, Memo, Układanki, Wesoła strzelnica, Klocki), które wspomagają tok edukacji przedszkolnej, stymulują rozwój umysłowy oraz twórcze myślenie.
„Poznaję cyferki”– to program edukacyjny zawierający dużo ciekawych zadań, ćwiczeń, zabaw logicznych, obrazkowych zagadek i wierszyków.
„Moja pierwsza encyklopedia”– to program edukacyjny, który zawiera mnóstwo przystępnie przekazanych definicji oraz ciekawych ćwiczeń. Dadzą przedszkolakom wiedzę o otaczającym ich świecie. Dzieci będą miały okazję poznać kolory i kształty, odkryć świat roślin i zwierząt, a także dowiedzieć się o zwyczajach przedstawicieli różnych kultur. Encyklopedia jest doskonałym sposobem na zdobywanie wiedzy i poznawania świata
„na wesoło”.
Dzięki programom edukacyjnym zdobywanie wiadomości i kształtowanie umiejętności staje się ciekawsze i sprawia satysfakcję zarówno dziecku, jak i nauczycielowi. Jednakże należy przestrzegać zasady, by były to propozycje dostosowane do ich poziomu i możliwości oraz by wpływały na wszechstronny rozwój dzieci.
Realizacja programu:
Rozkład materiału z podziałem na miesiące Założony program ma uzupełniać wiedzę, podsumowywać realizację zagadnień, które są zgodne
|
|
||||
Lp |
Termin |
Tematyka |
Cel |
Forma realizacji |
|
1. |
Wrzesień |
1.„To jestem ja”- części mojego ciała. |
- wskazuje i nazywa części swojego ciała, kształtuje orientację |
- filmik edukacyjny, zdjęcia
|
|
2.„Liczymy zabawki”- zajęcia matematyczne przeliczanie przedmiotów |
-przeliczamy zabawki |
- filmik edukacyjny pt. „ W naszym przedszkolu” wyd. MAC |
|||
3.„Moja droga do przedszkola”-uliczne sygnały, koła i znaki drogowe, małe pojazdy i duże pojazdy
|
-oglądamy pojazdy i nazywamy je, poznajemy dźwięki różnych pojazdów, karetka, straż pożarna, policja,
|
-zdjęcia przedstawiające różne pojazdy strona internetowa |
|||
4.”Gdzie ukryła się jesień”- parki jesienią, jesienne liście, kasztany, jesienne grzybobranie |
- poznanie nowej pory roku, zapoznanie z jej oznakami, |
- filmik edukacyjny zdjęcia parku jesienią |
|||
2. |
Październik |
1.„Sad jesienią”- utrwalanie nazw drzew owocowych. |
- rozpoznaje i opisuje wygląd owocu, nazywa gatunki drzew, jabłoń , śliwa, grusza.
|
- zdjęcia owoców i drzew |
|
|
|
2.Warzywa- utrwalanie nazw warzyw.
|
-wskazuje jadalne części warzyw. |
- oglądanie zdjęć warzyw Filmik edukacyjny pt.”Patisony” |
|
|
|
3. „Zwierzęta w lesie”- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. |
-zapoznanie z wyglądem wybranych zwierząt: jeż, wiewiórka, niedźwiedź, lis, sarna, obserwowanie ich zachowań oraz miejsc
|
- filmiki edukacyjne strona internetowa, |
|
|
|
4. „Skąd się bierze chleb”- w piekarni. |
|
-filmik edukacyjny o powstawaniu chleba
|
|
|
|
5. „Spiżarnia”- co zamykamy do słoika. |
- zapoznanie |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
6. Jesienna pogoda |
- zapoznanie |
- filmik edukacyjny „Spacer po lesie”
|
|
3. |
Listopad |
1. Figury geometryczne wokół nas. |
- zapoznanie z różnymi kształtami, koła kwadratu, trójkąta ukrytych w przedmiotach - zagadki rozwijające spostrzegawczość |
- gry edukacyjne - filmik o kształty wokół nas |
|
|
|
2. Moja rodzina- zawody moich rodziców. |
- nazywanie wybranych zawodów |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
3. Nasze domowe zwierzątka |
- oglądanie ilustracji zwierząt domowych, filmiki o zwierzętach. |
- ilustracje |
|
|
|
4. Urządzenia elektryczne w mim domu. |
- prezentacja urządzeń wykorzystywanych |
- zagadki słuchowe dostępne „Co słychać |
|
|
|
5. Zabawy matematyczne. |
- przeliczamy posługując się liczebnikami głównymi w zakresie
|
- gra edukacyjna. |
|
4. |
Grudzień |
1.Dbam o zdrowie- z wizytą u lekarza. |
- zapoznanie z pracą lekarza, pielęgniarki, stomatologa. |
- prezentacja zawodów filmik edukacyjny
|
|
|
|
2.„Zdrowo jemy szybko rośniemy” |
- wymienia nazwy zdrowych produktów, dzieli je na zdrowe |
- ilustracje |
|
|
|
3. Jak wyglądał świat przed milionami lat. |
- zapoznanie Przelicza posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie 4 stosuje pojęcie mniej więcej. |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
|
- oglądanie krajobrazu zimowej pogody, zimowe sporty. |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
5. Tradycje i zwyczaje świąteczne |
-„ Wieczerza wigilijna” - oglądanie filmiku. |
- filmik o tradycjach świątecznych
|
|
5. |
Styczeń |
1.Jak witamy Nowy Rok |
- filmik na temat tradycji związanych z powitaniem nowego roku |
- filmik edukacyjny |
|
2.Zima i zwierzęta- dbam o zwierzęta leśne. |
-rozpoznawanie zwierząt w zimowym krajobrazie - rozumienie konieczności dokarmiania ich zimą: sarna, jelenia, wiewiórkę, zająca, niedźwiedzia, jeża, dzika, |
- filmik o zwierzętach leśnych zimą |
|||
|
|
3. Ptaki zimą. |
- sylwety zwierząt : wróbla, gila, sikorka.
|
- ilustracje zwierząt |
|
|
|
4. Instrumenty muzyczne. |
- zapoznanie z wyglądem różnych instrumentów, utrwalanie ich nazw |
- filmik edukacyjny - ilustracje zdjęcia |
|
|
|
5.Jak powstaje śnieg . |
- zapoznanie z danym zjawiskiem atmosferycznym |
- filmik edukacyjny |
|
6. |
Luty |
1.W zaczarowanym świecie bajek.
|
- oglądanie filmiku pt. „W teatrze” |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
2.Muzyka wokół nas. |
- zapoznanie z dźwiękami instrumentów i najbliższego otoczenia |
- zagadki dźwiękowe |
|
7. |
Marzec |
1.Zwierzęta w dżungli i sawanny. |
- zapoznanie ze zwierzętami egzotycznymi określa ich cechy charakterystyczne wygląd i zwyczaje. |
- z wyprawą do Afryki filmik edukacyjny |
|
|
|
2.Zwierzęta naszych pól i lasów. |
-z wizytą u niedźwiedzia |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
3.Gdzie mieszkają zwierzęta. |
- dopasowuje zwierzę do miejsca w którym żyje. |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
4.Mieszkańcy lasu. |
- zwrócenie uwagi na różnice w poruszaniu |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
5.Marcowa pogoda. |
- oznaki wiosny, kojarzenie zjawisk atmosferycznych z porami roku |
- filmik edukacyjny |
|
8. |
Kwiecień |
1.Oznaki wiosny |
|
- ilustracje, Filmik pt. „Oznaki wiosny”
|
|
|
|
2.Ptaki wiosną |
- zapoznanie z odgłosami ptaków |
- zagadki dźwiękowe
|
|
|
|
3.Z wizytą u bocianów. |
- wzbogacenie wiadomości na temat wyglądu i zwyczajów bocianów |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
3.Symbole wielkanocne. |
- wzbogacenie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
4.Koszyczek wielkanocny |
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. |
- filmik ,gra edukacyjna |
|
9. |
Maj |
1.W wiejskiej zagrodzie. |
- rozpoznaje i nazywa dorosłe zwierzęta z wiejsckiego podwórka oraz ich młode. |
- ilustracje, zdjęcia |
|
|
|
2.Segregujemy śmieci. |
-gdzie wyrzucamy niepotrzebny papier, |
- filmik edukacyjny |
|
|
|
3. Poznajemy Warszawę . |
- zapoznanie z legendą - poznanie charakterystycznych miejsc znajdujących się |
- bajka edukacyjna. |
|
|
|
4.Mieszkańcy łąki. |
- rozwijanie umiejętności liczenia. |
- ilustracje zwierząt w zależności od wielkości -filmik „Łąka” |
|
10. |
Czerwiec |
1.Dzieci z różnych stron świata |
-poznanie dzieci z różnych stron świata |
- ilustracje i filmik edukacyjny |
|
2.Wakacyjne podróże. |
- wycieczka nad morze -wycieczka w góry |
- ilustracje
|
|||
3.Bezpieczne wakacje. |
- zasady bezpiecznego zachowania w czasie wakacji nad wodą |
-filmiki dla dzieci pt. „Wakacje” |
|||
Ewaluacja programu:
- Karty obserwacji dziecka.
- Rozmowy z dziećmi - podsumowujące daną tematykę.
Podsumowanie programu
Program będzie realizowany w zależności od potrzeb, realizowanej tematyki, dostosowany do pór roku, możliwości dzieci z wykorzystaniem programów multimedialnych, zasobów Internetu, gier edukacyjnych, zdjęć, filmików ekologicznych, przyrodniczych, zabaw i gier matematycznych z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, tabletu, monitora. Również poprzez ilustrowane atlasy zwierząt, książki przyrodnicze, słuchowiska, bajki, wiersze.
Program ma charakter otwarty w zależności od zainteresowań dzieci daną tematyką. Dany temat może być poszerzany w zależności od doboru różnych źródeł materiału w celu wyczerpania danego zagadnienia.
Opracowała :
mgr Agnieszka Dulska